אני רוצה לייבא מוצר, מה עלי לעשות?

באופן כללי היבוא לישראל הוא חופשי. כל אדם יכול לייבא מבלי רישיון יבואן או רישיון/אישור יבוא. עם זאת, חלק מהמוצרים מחייבים רישום יבואן ואישור או רישיון יבוא, וזאת במטרה לפקח על איכות המוצרים ולשמור על בריאות ובטיחות הציבור.

הדרישות תלויות בסיווג המכס כמו שמופיע בצו תעריף המכס. את  דרישות הרגולציה בגין פרטי המכס והמוצרים שהם מייצגים  מופיעים בצו יבוא חופשי ותיקוניו. כאמור, מידע מדויק אודות דרישות אישורים ו/או רישיונות ומיסי היבוא תתקבל בהתאם לפרט המכס של הטובין שברצונך לייבא. מידע בעניין המיסוי מופיע גם בתעריף המכס. במידה ואין לך, ניתן לפנות לעמיל מכס או לבית מכס על מנת לבדוק מהו סיווג המוצר שברצונך לייבא.

כאשר פרט המכס ידוע יש לחפש בצו תעריף המכס ברמה של 8 ספרות.  בצו יבוא חופשי מחפשים ברמה של 8 ספרות או 4 ספרות. לא תמיד הפירוט בצו יבוא חופשי מופיע ברמה של 8 ספרות.

מה זה פרט מכס?

פרט מכס הינו קוד מארבע עד שמונה ספרות שלפיו ניתן לזהות את המוצר, הקוד נקבע על פי שיטת סיווג בינלאומית, בעיקר לפי מהות המוצר. פרט המכס נקבע על ידי פקיד המכס או סוכן המכס.

לדוגמא:
39: פרק 39 – פלסטיק ופריטים ממנו
39.26: פריטים אחרים מפלסטיק ופריטים מחומרים אחרים שבפרטים 39.01 עד 39.14
39.26.1000: צרכי משרד או בית ספר

היכן  מנפיקים רישיון/ אישור יבואן?

אישור או רישיון נדרש לפי סוג הטובין המיובאים והוא מונפק על ידי גורם מקצועי שהוסמך לכך, אשר נקרא הרשות המוסמכת. לכל טובין מוגדרת רשות מוסמכת בצו יבוא חופשי – לפי הפרט מכס אליו שייכך הטובין.  הרשות המוסמכת אחראית על הפיקוח על איכות המוצר במטרה לשמור על בריאות ובטיחות הציבור.

כמו כן, הרשות המוסמכת קובעת תנאים ונהלים להגשת הבקשה ולאישורה, והיא זו שקובעת הכללית להנפקת האישורים.
לדוגמא: שירות המזון הארצי במשרד הבריאות הוא הרשות המוסכת לרישוי יבוא מזון לישראל. שירות המזון הארצי קבע נהלים לפיהם ניתן להנפיק את אישור/רישום היבוא. 
כל מוצר מסווג לפרט מכס הקובע אם קיימת לגביו דרישה לאישור או רישיון (בצו יבוא חופשי) או אם הפרט אסור ביבוא – אז העניין יפורט בצו  המכס (תיקון) איסור יבוא -2007.

תוך כמה זמן מנפיקים רישיון, אישור או היתר יבוא?

רישיון יבוא, אישור או היתר לפי צו יבוא חופשי יינתן תוך 14 ימי עבודה מיום קבלת כל המסמכים הדרושים לקבלת רישיון היבוא, האישור או ההיתר, לפי העניין. למעט, שירות המזון הארצי, אגף הרוקחות במשרד הבריאות או הרשות המוסמכת במשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים שימסרו את החלטתם בתוך 21 ימי עבודה מיום קבלת כל המסמכים.

עוד מאמרים בנושא…

יחדיו עמילות מכס
יחדיו <a href=שילוח בינלאומי ועמילות מכס" src='https://www.go-web.co.il/wp-content/uploads/2020/10/מפתח-150x150.png' class='avatar pp-user-avatar avatar-128 photo ' height='128' width='128'/>

שילוח בינלאומי

הדינאמיות שמאפיינת את התקופה שבה אנו חיים קשורה גם להובלות של פריטים רבים ומגוונים מנקודה אחת בקצה של העולם לנקודה מרוחקת מאוד משם.

קרא עוד »
יחדיו עמילות מכס
עורך ראשי

הסכמי סחר

אגף מדיניות והסכמי סחר במינהל סחר חוץ אחראי על ניהול המשא ומתן על הסכמי סחר חופשי – הסכמים בין מדינות וגושי סחר שמטרתם לפשט את

קרא עוד »
יחדיו - מן החדשות
עורך ראשי

יבואן נאות – להיות או לא להיות?

ריבה גור-אריה שרון | חברת 'היבטים' | מאמרי דעה יבואן נאות – להיות או לא להיות? הרפורמה ביבוא מזון יוצאת לדרך ומביאה איתה הרבה שינויים לצד אי וודאות גדולה.

קרא עוד »

עוד באותו נושא…

יחדיו עמילות מכס

שילוח בינלאומי

הדינאמיות שמאפיינת את התקופה שבה אנו חיים קשורה גם להובלות של פריטים רבים ומגוונים מנקודה אחת בקצה של העולם לנקודה מרוחקת מאוד משם.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן