משרד הכלכלה: הסתיים המו״מ על הסכם אס״ח עם וייטנאם

ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה. וייטנאם תהיה המדינה השנייה במזרח אסיה עמה לישראל הסכם סחר חופשי והראשונה בגוש מדינות ASEAN.

שר הכלכלה והתעשייה, ח״כ ניר ברקת, ושר התעשייה והסחר הווייטנאמי מר נוהיין הונג דיין Nguyen Hong Dien הכריזו על סיום המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי בין המדינות. וייטנאם תהיה המדינה השנייה במזרח אסיה עמה לישראל הסכם סחר חופשי והראשונה בגוש מדינות ASEAN. עם כניסתו של ההסכם לתוקף,  לאחר חתימתו ואשרורו  בשתי המדינות, יחולו הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים מיובאים ומיוצאים, לצד שיפור והקלת הסחר במגוון תחומים נוספים כגון שירותים, השקעות ותקינה. 

ההסכם צפוי להעניק יתרון תחרותי ולהקל על פעילות היצואנים הישראלים בשוק הווייטנאמי המתפתח והצומח  ובכך לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק.

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה הוביל את המשא ומתן על ההסכם בשיתוף משרדי החוץ, האוצר, החקלאות והמשפטים וכן רשות האוכלוסין וההגירה ומינהל המכס.

שר הכלכלה והתעשייה, ברקת, הוסיף: הסכם  זה מצטרף למדיניות המשרד, במסגרתה הושלמו בשנים האחרונות הסכמים דומים עם דרום קוריאה ואיחוד האמירויות ואנו פועלים בימים אלו להשלמת הסכם סחר עם מדינות נוספות, בהן בחריין ולשדרוג ההסכם הקיים עם בריטניה. במקביל, המשרד נמצא בשיחות מקדימות לפתיחה במו"מ להסכם אזור סחר חופשי עם יפן". השר ברקת הודה למינהל סחר חוץ והצוותים המקצועיים במשרד הכלכלה והתעשייה ולנציגים ממשרדי הממשלה השונים על עבודתם המאומצת בניהול המו"מ.

מנהל מינהל סחר חוץ, מר אוהד כהן: "לאור הגידול העקבי בהיקפי הסחר עם וייטנאם בשנים האחרונות, מתחדדת אף יותר חשיבותו של ההסכם. זוהי תוצאה של מאמץ ארוך טווח ורב שנים אשר שותפים לו גורמים רבים מהמשרד ומחוצה לו ואני מבקש להודות לכולם. אנו צופים כי הסכם הסחר יחזק את מגמת העלייה בייצוא הישראלי לווייטנאם ואת הסחר בין המדינות ככלל."

וייטנאם היא אחת הכלכלות הצומחות והמבטיחות במזרח ובעולם, בעלת סקטור תעשייתי חזק ומתפתח, אוכלוסייה של כ- 100 מיליון תושבים, רשת של הסכמי סחר מתקדמים ופתיחות לסחר בינלאומי.

לווייטנאם יש כיום 16 הסכמי סחר בתוקף עם מדינות וגושי סחר שונים, בראשם ההסכמים האזוריים הגדולים CPTPP, RCEP ו- ASEAN. כמו כן לווייטנאם ישנם הסכמים בילטראליים משמעותיים ומתקדמים עם מדינות מובילות כמו האיחוד האירופי, דרום קוריאה, יפן, ובריטניה. ההסכם בין ישראל לווייטנאם יסייע להשוות את תנאי הסחר של ישראל למדינות אלה – ועם השלמת הליך האשרור של הסכם זה בשני הצדדים, ייהנו החברות הישראליות מתנאי סחר ותחרות שווים בשוק הווייטנאמי ומיתרון על פני מתחרות ממדינות אחרות אשר להן עדיין אין הסכם עם וייטנאם.

היקף הסחר בין ישראל לווייטנאם בשנת 2022 הגיע לכ- 1.46 מיליארד דולרים, גידול של כ-6% בהשוואה לשנת 2021 ובכך השלים גידול של כ- 35% בחמש השנים האחרונות. כניסתו לתוקף צפויה לקדם את הסחר הבילטראלי בין המדינות ואף לעודד סחר בתחומים חדשים. כתוצאה מכניסתו של ההסכם לתוקף, רובו המוחלט של הייצוא הישראלי לווייטנאם יהיה פטור ממכס, מה שיוביל להגדלת התחרותיות של היצוא הישראלי לווייטנאם ולחסכון כספי למדינה. התועלת ליצואנים והחיסכון ליבואנים ולצרכנים במסגרת ההסכם מוערכים בעשרות מיליוני שקלים בשנה. בין הסחורות העיקריות שנסחרות בין המדינות  ניתן למנות: כימיקלים, מוצרי תעשיות כימיות, ציוד אלקטרוני, מכשור אופטי ורפואי, מכונות ומיכון חשמלי ומכני, תוצרת חקלאית טרייה ומוצרי מזון. ניתן לציין כי כיום, בנוסף למוצרי תעשייה כמו מכונות וציוד מכני, מוצרי צריכה רבים מגיעים לישראל מווייטנאם כגון ביגוד והנעלה, קפה, טלפונים סלולריים ועוד. כמו כן, בשנים האחרונות אף החלו להימכר בישראל רכבים חשמליים המיוצרים בווייטנאם.

עוד באותו נושא…

יחדיו עמילות מכס

שילוח בינלאומי

הדינאמיות שמאפיינת את התקופה שבה אנו חיים קשורה גם להובלות של פריטים רבים ומגוונים מנקודה אחת בקצה של העולם לנקודה מרוחקת מאוד משם.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן