יבואן נאות – להיות או לא להיות?

ריבה גור-אריה שרון | חברת 'היבטים' | מאמרי דעה

יבואן נאות – להיות או לא להיות?

הרפורמה ביבוא מזון יוצאת לדרך ומביאה איתה הרבה שינויים לצד אי וודאות גדולה. אחד הנושאים החדשים בחוק, בהם קיימת אי וודאות לצד שינוי המצב הקיים, הוא "יבואן נאות".


לפי התיקון לחוק הגנת בריאות הציבור (מזון), במסגרת חוק ההסדרים 2021, החל מה- 1.1.2023 נכנסת לפועל הרפורמה ביבוא מזון, אשר כוללת שורה של שינויים והקלות ביבוא מזון לארץ. במאמר נתייחס, בין היתר, לשאלות המהותיות מי יכול להיות יבואן נאות, מהן הדרישות, מהם היתרונות והחסרונות והאם כדאי להירשם כיבואן נאות.

סעיף 115 לחוק -"מנהל שירות המזון או מי שהוא הסמיכו לכך (בסעיף זה מנהל שירות המזון) ירשום יבואן רשום כיבואן נאות ויחדש רישום של יבואן רשום כיבואן נאות אם מצא שהיבואן הגיש לו את כל אלה:(1) תכנית בקרת איכות ובטיחות שהיבואן הרשום מקיים, לכל סוג מזון מסוים שהוא מבקש לייבא, הכוללת נהלים וסקר סיכונים ובו התייחסות למערכת האיכות של היצרן, להרכב המזון, לבטיחותו, לסימונו, לתנאי הובלתו, לאחסונו ולמכירתו, להבטחת עקיבות ולנקיטת פעולות לתיקון ליקויים ומניעת הישנותם, והכול בהתאם לתהליכי בקרת איכות ובטיחות הקבועים בתנאים בין לאומיים מקובלים;"

לפי התיקון – "יבואן נאות" הוא יבואן רשום בעל תעודת יבואן בתוקף אשר נרשם על ידי משרד הבריאות במרשם יבואנים נאותים.
יבואן נאות נדרש לקיים מערכת בקרת איכות ובטיחות מזון ביבוא, המיושמת עבור מוצרי המזון אשר לגביהם הוא מעוניין לקבל הקלות ביבוא. מערכת זו מתייחסת לכל השלבים מרגע יציאת המזון מחזקת היצרן ועד לשיווקו לצרכן, לרבות שלבי ההובלה והאחסנה. מערכת הבקרה הינה מערכת עצמית ואינה נדרשת תעודת הסמכה מגופי הסמכה רשמיים, כגון מכון התקנים או IQC.

עוד באותו נושא…

יחדיו עמילות מכס

שילוח בינלאומי

הדינאמיות שמאפיינת את התקופה שבה אנו חיים קשורה גם להובלות של פריטים רבים ומגוונים מנקודה אחת בקצה של העולם לנקודה מרוחקת מאוד משם.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן