אז אחרי שהגדרנו ואפיינו מה אנחנו רוצים להשיג ובאיזו שיטה, ואנחנו יודעים אילו פרמטרים ומדדים אנחנו רוצים לשפר, עוברים לשלב של תכנון ובניית המודלים.
לא טעיתי שכתבתי "מודלים", מכוון שתמיד מומלץ לגבש 2-3 חלופות שונות, פעולה שעוזרת לחדד את השיטה המועדפת.
בבואנו לבנות את המודל הנבחר, עלינו לבצע את הפעולות הבאות:
- אנליזה – איסוף כל הנתונים הרלוונטיים לפרמטרים בגינם אנחנו רוצים לתגמל את העובד. יש לקחת בחשבון עונתיות או אירועים אחרים שעלולים להשפיע על המגמה בביצועים
- קווי תשלום – קבלת החלטות לגבי אופן חישוב הפרמטרים במודל, לדוגמא, קו תשלום ליניארי או מדרגות, תנאי סף וערך מקסימלי (אם יש). ההחלטה צריכה להתקבל לכל פרמטר בנפרד. לא תמיד הגבלת תקרה במדד אחד מתאימה למדד אחר
- סימולציות ועמידה בתקציב – בניית סימולציות לכל פרמטר בנפרד למול הביצועים בפועל ולמול היעדים על מנת להעריך את תוצאות המודלים הן מהצד של העובדים והן מהצד הכלכלי למול התקציב שהוגדר
- חלופות – בניית 2-3 חלופות שונות בעזרתן יהיה לנו יותר קל לגבש את המודל הנבחר. לקחת את היתרונות מכל חלופה לגיבוש המודל האופטימלי
- מרווחים/מפסידים – ניתוח משמעויות ברמת העובד. חייבים להבין מה המשמעות הכלכלית לכל עובד, לוודא שהעובדים שע"פ הסימולציה ירוויחו יותר, אכן זה בגין ביצועים גבוהים וההיפך. אם המודל משפר/מרע משמעותית את התמריץ לעובדים ללא הצדקה למול הביצועים, אזי צריך לחזור לסעיף הראשון
- פיילוט – אם מדובר ביחידות או מערכים גדולים, מומלץ לבצע פיילוט לקבוצה אחת קטנה על מנת לוודא שאנחנו בכיוון הנכון
- לבסוף – גיבוש מודל סופי בהתאם לפיילוט (אם היה), קבלת ברכת הדרך מהנהלת הארגון ותכנון שלב ההשקה
בכל התהליך, חשוב מאוד לשתף את הדרג הניהולי של היחידה ולפעמים אף עובדים מובילי דעת קהל. כפי שנלמד בפרקים הבאים, מודל טוב, ככל שיהיה, לא שווה מאום אם תהליך ההטמעה והליווי לא טובים.
פרקים נוספים בנושא:
המדריך להתמודדות עם בדידות המנכ"ל
כאשר אנו חושבים על תפקיד המנכ"ל אנחנו רואים לנגד עינינו את היוקרה של התפקיד: תנאים מפליגים, שכר גבוה, רכב יוקרתי, יכולת השפעה והחלטה – מנגד,
הטעות שאתם עושים בניהול העובדים שלכם – ואיך לנטרל אותה
לפני שנים, בתחילת דרכי בעולם המנכ”לות, הביקורת שהופנתה כלפיי (ובצדק) הייתה שאני לא תמיד מזהה חולשות של אנשים, ולא יודע להיפרד מאנשים לא מתאימים.
עוד מאמרים בנושא...
WTO note finds global trade resilient following one year of war in Ukraine
A new WTO information note released on 23 February reports that global trade remained resilient and performed better than pessimistic predictions for 2022 as economies greatly affected by the war in Ukraine found alternative sources of supply. For the longer-term outlook, new WTO simulations show
למרות המתיחות, נמלי אוקראינה עובדים כרגיל
עד כה לא נרשמו הפרעות בשינוע מטען בנמלי המדינה, מלבד נמל סבסטופול, שאליו נדרש אישור כניסה/יציאה מיוחד. בעוד המתיחות בחצי האי קרים נמשכת, מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג שהעבודה בנמלי אוקראינה ובחברת הספנות המקומיות ממשיכה כסדרה. נכון לכתיבת שורות אלה, לא נמסר על הפרעות לשינוע מטען
Building trade capacity
Developing countries face special difficulties in benefiting as they should from the multilateral trading system. This page describes the efforts made by WTO to meet their special needs by building “trade capacity” to enable them to trade more effectively. Introduction Helping developing countries participate more
מועצת המובילים: העיכובים באגף המטענים נמשכים
מועצת המובילים: ״אנו דורשים ממשרד התחבורה להוסיף באופן מיידי כוח אדם לאגף המטענים. מקבלים פניות נואשות מחברות הובלה בנוגע לעיכובים בהוצאת רישיון מוביל, הכשרות, חומ״ס ועוד״. מועצת המובילים מלינה כי אגף המטענים במשרד התחבורה מתעכב בהוצאת רישיון מוביל, הכשרות, חומ״ס ועוד. לטענת מועצת המובילים, ״למרות
נמל חיפה: הגיעו מנופי חוף לטובת המטען הכללי
מדובר במשלוח ראשון של 2 מנופים מתוך 5 שהוזמנו, בפרוייקט שעלותו מוערכת בלמעלה מ-100 מיליון שקלים. המנופים הינם בעלי זרוע כפולה והם בעלי כושר הרמה מכסימלי של 50 טון, ובעלי רדיוס מקסימלי של 34 מטר. כחלק מהאסטרטגיה של נמל חיפה להגדלת היכולות בתחום המטען כללי,
מושגי יסוד בסחר בינלאומי
סחר בינלאומי סחר בינלאומי הוא סחר בין מדינות בטובין, בשירותים או בקניין רוחני. סחר בשירותים מכירה ואספקה של מוצר בלתי מוחשי, הנקרא "שירות", בין ספק (יצרן) לצרכן. במידה והשניים משתייכים משפטית למדינות שונות – זהו סחר בינלאומי בשירותים. קניין רוחני זכויות על רעיון, המצאה או יצירה המוגנים באמצעות