מגמות בסחר העולמי ובכלכלה הישראלית

הזדמנויות לייצואן הישראלי

בזמני האטה כלכלית, כפי שצפוי בשנתיים הקרובות, אנו יודעים כי קיים קושי להיכנס לשווקים חדשים – הן לחברות בוגרות והן לחברות צעירות – ולכן יש היגיון דווקא בתקופה כזו להרחיב ולחזק את בסיס הקשרים הקיים של החברות. יחד עם זאת, עבור חברות המעוניינות בכל זאת להיכנס למדינות יעד חדשות, בחרנו בפרק זה לציין מספר מדינות מהמודל שכדאי לבחון בהן הזדמנויות עסקיות על רקע הצמיחה הנאה הצפויה.

באם נחזור לעקרונות המודל, ככל שמדינה נמצאת מימין לציר האופקי ובמעלה הציר האנכי – צמיחתה בשנים האחרונות הייתה גבוהה (להוציא את תקופת המגפה) וקיים לגביה צפי לצמיחה יפה בשנים 2023 – 2024. מבין המדינות ניתן לציין את הודו, אינדונזיה, טורקיה, אירלנד, תאילנד, איחוד האמירויות ורומניה ולצידן כלכלות קטנות יותר.

המדינות הצומחות ביותר, עם למעלה מ-6% צמיחה שנתית לשנתיים הקרובות, הן הודו ווייטנאם במזרח, וכן חוף השנהב וקונגו באפריקה. באירופה, על רקע ההאטה, קיים רק מספר מצומצם מאוד של מדינות הצומחות בקצב ממוצע של למעלה מ-2% ביניהן אירלנד, רומניה, קרואטיה, בולגריה וצ'כיה. באמריקה הלטינית הרפובליקה הדומיניקנית, פנמה, גואטמלה ופרו הן היציבות ביותר מבין מדינות האזור, עם צפי לצמיחה סבירה בשנים האחרונות ובשנתיים הקרובות.

מגמות בסחר העולמי ובכלכלה הישראלית

לאחר הירידה הקלה ביצוא שנרשמה בשנת 2020 (3-%), בשנת 2021 נרשם זינוק מרשים של 26% בהיקפי היצוא הישראלי ובשנת 2022 צפויה עלייה נוספת של כ-16% במונחים דולרים לשיא חדש של כ-160 מיליארד דולר(ללא היצוא לרשות הפלסטינאית).

מהנתונים שהתפרסמו עד כה ניתן לראות המשך צמיחה ביצוא שירותי היי- טק מישראל, אם כי מתונה יותר בהשוואה לשנת 2021, התרחבות ביצוא שירותי תחבורה המושפעים מהזינוק שנרשם במחירי ההובלה ברמה העולמית וכן התאוששות ביצוא שירותי התיירות מישראל )תיירות נכנסת(.

מגמת הצמיחה המאפיינת את היצוא הישראלי בשנים האחרונות בולטת גם בהשוואה לסביבה הבין-לאומית- שיעור הגידול ביצוא מישראל גבוה באופן משמעותי משיעור הגידול בסחר העולמי, אשר על-פי התחזית האחרונה של קרן המטבע העולמית גדל ב-5.4% 4 בשנת 2022.

אנו מעריכים כי הירידה המשמעותית בצמיחה הצפויה אצל שותפות הסחר המרכזיות לייצוא )ארה"ב, האיחוד האירופי ובריטניה( תביא להאטה בקצב גידול היצוא בשנתיים הקרובות. הצפי להאטה יתבטא בעיקר במוצרים ושירותים לצריכה פרטית ותפגע פחות ביצוא של טכנולוגיות קריטיות, כגון טכנולוגיות הגנה, סייבר, תשתיות מחשוב ובריאות. לטווח הרחוק, הזדמנות רב-לאומית נוספת היא בתחומי האקלים, אנרגיה ירוקה, וטכנולוגיות חקלאיות מתקדמות. ראוי לציין שלמרות ההאטה הצפויה בצריכה הפרטית ניכרת התעניינות רבה בתחום הפודטק והמזון המתורבת לאור סוגיות ביטחון המזון בעולם ועלייה בשיעור הצמחונות במדינות המפותחות, בעיקר בארה"ב ובאירופה, בשנים האחרונות.

בגרף המוצג בולט מאד הקשר החזק בין צמיחת היצוא לבין צמיחת התמ"ג לנפש בישראל, שהגיע בשנה החולפת לכ-55 אלף דולר לנפש. הגורם המרכזי להאצה ביצוא הינה הצמיחה המרשימה המתמשכת ביצוא ההיי-טק הישראלי.

הכלכלה הישראלית | צמיחה מוטת יצוא

.תמ"ג לנפש במונחים דולרים לצד סך היצוא (ללא היצוא לרשות) במיליארדי דולרים, 1980-2022
 
עיבוד וניתוח מכון היצוא לנתוני קרן המטבע, למ"ס ואומדני המכון.

יצוא ההיי-טק מישראל – ניתוח ע"פ ענפי התעשייה והשירותים

על-פי אומדנים ראשוניים, סך יצוא ההיי-טק מישראל גדל בכ-15% נוספים בשנת 2022 ויגיע להיקף כולל של כ-82 מיליארד דולר 5 ומשקלו בסך היצוא יעמוד על כ-51%.

בשנת 2021 לראשונה יצוא ההיי-טק עבר בגודלו את סך יצוא יתר הענפים | יצוא היי-טק בהשוואה ליתר הענפים

עיבוד לנתוני למ"ס ואומדנים של מכון היצוא לסך היצוא הישראלי ללא היצוא לרשות

 

הצמיחה המרשימה בהיי-טק הישראלי בולטת בעיקר משנת 2017 .בין השנים 16-2014 יצוא ההיי-טק שמר על ממוצע שנתי של כ-40 מיליארד דולר. משנת 2017 ועד היום הציג יצוא ההיי-טק גידול מרשים של כ-%70 ,המהווים גידול דולרי ממוצע של כ-%15 מדי שנה

זינוק מרשים בהיקפי יצוא ההיי-טק מישראל משנת 2017 ועד 2022 | עלייה שנתית ממוצעת של כ-15%

נתונים שוטפים במיליארדי דולרים, עיבוד לנתוני למ"ס ואומדני מכון היצוא

סך יצוא שירותי ההיי-טק אשר גדל בכ-7% בשנת 2020, הציג גידול חד של כ-29% בשנת 2021 ושל 5% נוספים ב-2022 ל-54 מיליארד דולר. בכך נמשכת המגמה העקבית בגידול חלקו של יצוא שירותי ההייטק ביצוא ההיי-טק הכולל.

יצוא השירותים בסקטור ההיי-טק כולל בעיקר יצוא שירותי מחשוב ותמיכה (טכנולוגיות מידע, אינטגרציית מערכות, מיקור-חוץ וכדומה), מכירת תוכנות, מכירת רישיונות לשימוש בתוכנות, מכירת פטנטים וידע, מכירת ידע ושירותים של חברות הזנק ושירותי מו"פ לחברות גלובליות. החל משנת 2014 ועד היום היקף יצוא שירותי ההיי-טק )כולל הזנק( שילש את היקפו מכ-18 מיליארד דולר ב-2014 להיקף של כ-54 מיליארדי דולרים ב-2022 – זינוק של כ-200%.

יצוא ההיי-טק התעשייתי (ציוד ומוצרים של תעשיית ההיי-טק כולל התאמות למאזן התשלומים), אשר גדל בכ-9% בשנת 2020, הציג גידול חד של כ-20% בשנת 2021 והשנה צפוי לגדול גם הוא בכ-13% ולהסתכם בכ-28 מיליארד דולר.

יצוא היי-טק תעשייה מול שירותים | גידול מהיר בחלקו של יצוא שירותי ההיי-טק ביצוא ההיי-טק הכולל

נתונים שוטפים במיליארדי דולרים, עיבוד לנתוני למ"ס ואומדני מכון היצוא

מקור המאמר: מכון הייצוא, מתוך דו"ח מכון היצוא לשנת 2022

להורדת הדוח השנתי לשנת 2022 לחצו כאן

עוד באותו נושא…

יחדיו עמילות מכס

שילוח בינלאומי

הדינאמיות שמאפיינת את התקופה שבה אנו חיים קשורה גם להובלות של פריטים רבים ומגוונים מנקודה אחת בקצה של העולם לנקודה מרוחקת מאוד משם.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן