היסטוריה: אניית המכולות הגדולה ביותר בישראל

היסטוריה: אניית המכולות הגדולה ביותר בישראל פקדה את נמל הדרום, לחברת "יחדיו" חלק גדול על האוניה!

אניית המכולות MSC Oscar בנפח של 19,224 TEU פקדה את נמל הדרום בדרכה מהמזרח הרחוק לישראל. עדני סימקין, מנכ״ל MSC ישראל: אין ספק שפתיחת הנמלים החדשים מאפשרת לנו קיום של ספנות קווית בהתאם ללוח הזמנים ובלי הגבלות.

היום פקדה את נמל הדרום אניית המכולות MSC OSCAR – אניית המכולות הגדולה ביותר שפקדה עד כה את נמלי ישראל – בנפח של 19,224 TEU שנבנתה בשנת 2014 והיתה עם השקתה אניית המכולות הגדולה בעולם. האנייה, השייכת לחברת MSC השוויצרית, עגנה ברציף 28 בנמל הדרום המנוהל על ידי חברת בת של MSC – חברת מסופי המטענים TIL. האנייה קבעה בהגעתה שיאים חדשים – הן מבחינת קליטת גודל האונייה והן מבחינת כמות המטענים שהיא יכולה לטעון ולפרוק מסיפונה.

הגעת אנייה הנושאת עליה יותר מטען מביאה לשיפור השירות, ייעול מערכת הייבוא והייצוא, וקיצוץ בזמני התובלה ולכן גם בעלויות התובלה.

הפקידה של אניית הענק מתבצעת במסגרת מה שמכונה ״ניסוי כלים״ על מנת לבדוק את מוכנותו של נמל הדרום לקבל ולטפל באניית ענק, וכן לבדוק את מוכנותו של השוק הישראלי לפקידה של אנייה גדולה כל כך. לקראת קליטת קו האניות הגדולות, ומשום שהתמרון של אניות גדולות נחשב למורכב במיוחד, חברת נמלי ישראל שלחה את נתבי חברות התעבורה הימית להכשרות מיוחדות הכוללות סימולציה באנגליה ורכשה גוררות מתאימות לשם כך.

לרגל האירוע ההיסטורי חברת MSC ערכה טקס בנמל הדרום אליו הוזמנו בכירים מענף הספנות הישראלי וכן בכירים ממשרד התחבורה, ראשי חנ״י וכן בכירים מחברת MSC. במהלך הטקס נשאו דברים מר עדני סימקין, מנכ״ל MSC ישראל, מר אייל ברוך, מנכ״ל נמל הדרום, וגברת קרוליין בקארט, מנהלת סחר גלובלית, מזרח רחוק MSC.

מנכ״לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: ״כניסתה של האנייה הגדולה ביותר שפקדה את ישראל, היא דוגמא ומופת של הכנת ישראל לתשתית מתקדמת ולתחרות בעולם על הסחר הגלובלי. זאת, כדי לאפשר בחירה ולעודד את כל הנמלים להיות יעילים וטובים יותר, לטובת אזרחי ישראל, שייהנו מסחורה מהירה, יעילה וזולה יותר. עם כניסתי לתפקיד נאלצנו להתמודד ברמה יומיומית, עם עומסים כבדים בתור התפעולי של האניות, וכעת אני שמחה שהבשילה עבודה של שנים רבות. בספטמבר האחרון, 29% מהמכולות כבר עברו דרך הנמלים החדשים, וזה מוכיח מה ניתן לעשות כשיש יכולות, חזון ויוזמה, לטובת אזרחי המדינה. אני מודה לחברת נמלי ישראל וקודמיי בתפקיד, שהצליחו ליצור שוק תחרותי, גדול וחזק, לטובת האזרחים״.

עדני סימקין, מנכ״ל MSC ישראל: ״בשנת 2014 נערך פה טקס אבן פינה להקמת אבן הדרום, והיום, שמונה שנים לאחר מכן, נמל הדרום פועל ומתפקד לנמל לכל דבר והוא מנוהל על ידי חברת TIL – חברת בת של MSC לה ניתן יכיון ל-25 שנה. לאחרונה חברת MSC העבירה את ארבעת השירותים השבועיים שלה, בהם שירותי הזנה מהמזרח הרחוק, ארה״ב ודרום אמריקה ושני שירותים שמשרתים את טורקיה בשירות מהיר וישיר לישראל – לנמל הדרום. כמו כן החל לפעול נמל המפרץ ולמעשה הדבר מאפשר שירות יותר טוב לאניות מכולה שיכולות כעת לפקוד אחד מבין ארבעה נמלים שונים, ולקבל שירות יעיל ומהיר וחסכוני לנו וללקוחותינו. השינוי בתפעול בנמלי ישראל הוא משמעותי ביותר עבורנו שכן בעבר היינו מוגבלים במספר הפעולות על כל אנייה ונאלצנו לפרוק מטענים ביעדים שאינם שלהם ולשנע מטענים במשאיות וברכבות ליעד הנכון. לעיתים נאלצנו לחכות עשרה ימים בתור התפעולי עד לכניסת האנייה לרציף. נאלצנו להגביל גם את מכולות היצוא והדבר גרם בשלב כלשהו להצטברות של למעלה מ-50 אלף מכולות ריקות שנשארו פה בישראל. אין ספק שפתיחת הנמלים החדשים מאפשרת לנו קיום של ספנות קווית בהתאם ללוח הזמנים ובלי הגבלות ומאפשרת לנו להרחיב את הפעילות ליעדים חדשים ונוספים. הצלחת פקידת אניית המכולות MSC OSCAR בנמל הדרום פותח לחברת MSC את האפשרויות לשירותים אחרים ונוספים לישראל״.  

מנכ״ל חנ״י, יצחק בלומנטל: ״פקידת האנייה הגדולה בנמל הדרום היא אבן דרך משמעותית בתחרות בין נמלי הים. קליטת האניות הגדולות בנמלי הים מוזילה את עלויות השינוע של המטענים עבור היבואנים והיצואנים. אוניות הענק שמביאות עמן 20 אלף מכולות מאפשרות ליבואנים לחסוך כספים רבים וכל הנתונים מצביעים על כך שהדבר הזה מוביל בסופו של דבר להוזלת המוצרים לצרכן״.

יו״ר חנ״י, עוזי יצחקי: ״חברת נמלי ישראל השקיעה משאבים עצומים בפיתוח נמלי הים ונערכה לקליטתן של מגה אניות. התשובה ליוקר המחייה היא המשך הפיתוח של היכולות בנמלי הים בישראל שדרכם עוברים 99% מהסחורות המגיעים לישראל״.

אניית הענק MSC OSCAR הגיעה לנמל הדרום באשדוד מהמזרח הרחוק – דרך נמל המלך עבדאללה בים סוף בערב הסעודית ותעלת סואץ – ועליה מכולות רבות ביבוא. מדובר באניית ענק באורך של 395 מטר  – יותר מארבעה מגרשי כדורגל מחוברים יחדיו – המסוגלת לשאת מטען במשקל כולל של 197,362 DWT. עלות הבנייה הכוללת של האנייה הגיעה ל-140 מיליון דולר. עומק האנייה (Draft) הינו 14.4 מטר.

נזכיר כי נמל הדרום פרוס על שטח של 640 דונם, אורך רציף הפעילות שלו הוא 800 מטר, ועומק המים ברציף עומד 17.3 מטר.

פורסם באתר port2port

אניית המכולות MSC Oscar
מימין: עדני סימקין, איציק בלמנטל, עוזי יצחקי, מיכל פרנק וצדוק רדקר. צילום: אלעד גוטמן
עובדי נמל דרום

פרסומים בתקשורת

התחרות מתחילה? אוניית המכולות הגדולה ביותר שעגנה בישראל הגיעה לנמל הפרטי באשדוד
האונייה MSC Oscar נושאת על סיפונה כ-19 אלף TEU, לעומת רוב אוניות המכולה שמגיעות לישראל שנושאות בממוצע כ-11 אלף TEU בלבד. מנכ"לית משרד התחבורה: "כניסת האונייה תעודד יעילות לטובת אזרחי ישראל שייהנו מסחורה מהירה, יעילה וזולה יותר"
יובל שדה 14:11, 24.11.22

עוד באותו נושא…

יחדיו עמילות מכס

שילוח בינלאומי

הדינאמיות שמאפיינת את התקופה שבה אנו חיים קשורה גם להובלות של פריטים רבים ומגוונים מנקודה אחת בקצה של העולם לנקודה מרוחקת מאוד משם.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן